Als je je nieuwe WordPress Site of WordPress Netwerk in gebruik neemt, heb je altijd een aantal kleine klusjes die je even moet doen, om de boel goed op orde te krijgen. Doe dit voordat je begint met het maken van pagina’s en berichten!

Wachtwoord op de deur.

Zolang de site in aanbouw is en nog niemand ‘m mag zien, of hoeft te zien, zet je er een site-wachtwoord  op.  Dit is niet het inlog-wachtwoord voor een gebruiker van de site, maar een algemeen wachtwoord dat je moet invoeren voordat je een letter kunt lezen.

Zit deze optie niet in het menu, installeer en activeer de plugin Bescherm met Wachtwoord van Ben Huson.

Het site-wachtwoord stel je in bij Dashboard -> Instellingen -> Bescherm met Wachtwoord

Reageren uitzetten

WordPress is niet alleen een CMS (Content Management Systeem) maar van oudsher is het ook een blog.  Dat betekent dat er opties zijn voor het reageren. Op de meeste sites worden die uitgezet.  Je moet dat op meerdere plaatsen doen:

  • Dashboard -> Instellingen -> Reacties. Hier zet je de opties voor nieuwe pagina’s en berichten, die je dus in de toekomst gaat maken.  Of je ervoor kiest om pingbacks uit te voeren en toe te laten, dat moet je natuurlijk zelf weten – voor blogs is het echt een prima feature.
  • Ga via Dashboard naar Berichten -> Alle berichten. Bij elk bestaand bericht, kies Snel Bewerken. Nu kun je de optie Reacties Toestaan uitzetten.
  • Doe hetzelfde voor de bestaande pagina’s als bij de berichten.

Kies een of meerdere thema’s.

Nu begint het leuk te worden. Via Dashboard -> Weergave -> Thema’s kun je de vormgeving van WordPress helemaal aanpassen.  Kies enkele thema’s uit en installeer deze. Op deze site werken we met het thema Oxygen omdat het eenvoudig en overzichtelijk is. En het heeft de uitstraling die we graag zien.

De beheerder van het netwerk kan thema’s “Netwerk Activeren”. Dan komt het thema beschikbaar voor de subsites. Als het thema niet Netwerk actief is, ziet de beheerder van een site het thema niet in de lijst en kan het dus niet worden geactiveerd.

Thema’s zijn tegenwoordig zo divers in werking en mogelijkheden, dat het maar de vraag is of je klas beter wordt als je veel verschillende thema’s aanbiedt.  Je kunt ook alleen de standaard thema’s als Twenty Seventeen activeren. Als je meer wilt, kijk dan naar thema’s van een wat grotere thema-bouwer en kies een aantal verschillende thema’s van dezelfde maker. Qua werking zullen deze thema’s meer overeenkomst vertonen, zodat docenten en klasgenoten meer van elkaar kunnen leren.

Controleer je permalinks

Een permalink is een URI ofwel webadres waar je een pagina of bericht permanent kunt terugvinden. De structuur van deze permalinks kun je zelf instellen via het Dashboard -> Instellingen -> Permalinks.

Het je een blog waarbij je veel content per maand produceert en je wilt dat die ook duidelijk op datum gestructureerd blijft, laat de standaard optie dan staan. Heb je een site met bijv. lesmateriaal, kies dan alleen voor de berichtnaam als structuur.

Heb je al links gemaakt in je site naar berichten, dan zijn deze links defect als je deze optie verandert. Daarom moet je dit ook instellen voordat je met je site begint.

Kijk ook even naar de Basis-instellingen van WordPress voor het Onderwijs.

Kies voor een vaste voorpagina of blogstyle

WordPress is van oorsprong een blogmachine. De voorpagina van je site is daarom een overzicht van de laatste berichten: de blogroll. Ieder nieuw bericht komt bovenaan en het oudste bericht van pagina 1 verdwijnt naar pagina 2.

Wilt u dit niet en werkt u liever met een vaste voorpagina, maak dan eerst een nieuwe pagina en stel deze in via Instellingen -> Lezen.

 

Eerste Acties voor je nieuwe site of netwerk